بیمه شخص ثالث بنیاد شهید در خرم آباد
جهت دریافت مشاوره در مورد بیمه شخص ثالث بنیاد شهید در خرم آباد کافیست با ما تماس بگیرید.
بررسی اصالت بیمهنامه یکی از مراحل حیاتی در پردازش پروندههای خسارت بیمه شخص ثالث است. این مرحله به شناخت اعتبار و واقعی بودن بیمهنامۀ ارائه شده و تأیید اعتبار آن قبل از هرگونه پرداخت خسارت کمک میکند.
مراحل و نکات بررسی اصالت بیمهنامه
۱. بررسی اطلاعات واردشده در بیمهنامه
- شماره بیمهنامه:بررسی کنید که این شماره در سامانه بیمهگر ثبت شده باشد و با دادههای شرکت بیمه مطابقت داشته باشد.
- مشخصات خودرو:شامل شماره شاسی، شماره موتور و شماره پلاک، باید با مدارک خودرو (کارت ماشین و کارت شناسایی) همخوانی داشته باشد.
- مشخصات بیمهگذار:نام و نام خانوادگی بیمهگذار، شماره ملی و کد شناسایی باید صحیح و همخوانی داشته باشد.
۲. استعلام از شرکت بیمه
- برای اطمینان از اصالت بیمهنامه، میتوان بهصورت حضوری یا آنلاین از شرکت بیمه استعلام گرفت.
- اکثر شرکتهای بیمه، سامانههای آنلاین و شمارههای تماس emergency برای استعلام اطلاعات بیمهنامه در اختیار دارند.
۳. بررسی تاریخ اعتبار و وضعیت پرداخت حق بیمه
- باید مطمئن شوید که بیمهنامه در حال حاضر معتبر است و حق بیمههای لازم (اقساط) بهطور کامل پرداخت شده باشد.
- اگر بیمهنامه به دلیل عدم پرداخت حق بیمه فسخ شده باشد، هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.
۴. بررسی فاکتورهای مربوط به صدور بیمهنامه
- شرکت بیمه بررسی میکند که بیمهنامه از یک شعبۀ معتبر صادر شده باشد.
- صحت مهر و امضای بیمهگر باید چک شود تا اطمینان حاصل شود که بیمهنامه واجد اعتبار است.
۵. توجه به نوع بیمه و پوششها
- بررسی کنید که بیمهنامه مورد نظر شامل چه نوع پوششهایی است (مثلاً بیمه شخص ثالث یا بدنه) و آیا این پوششها کافی و موردنیاز هستند.
نتیجهگیری
اگر بیمهنامه در طی این مراحل معتبر و معتبر شناخته شود، میتوانند خسارت مربوطه به زیاندیده پرداخت شود. اما اگر بیمهنامه جعلی باشد یا اعتبارش به پایان رسیده باشد، بیمهگر هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت.
در بیمه شخص ثالث، نوع بیمه و پوششها نقش مهمی در میزان و نوع خسارتهایی است که بیمهگر موظف به پرداخت است.
نوع بیمه و پوششهای بیمه شخص ثالث
۱. نوع بیمه
- بیمهنامه شخص ثالث:این نوع بیمه مسئولیت مدنی در برابر اشخاص ثالث را پوشش میدهد و اصلیترین نوع بیمه خودرو در ایران است.
- بیمهنامه بدنه:این بیمه خسارتهای مستقیم به خود خودرو را جبران میکند، اما در این بحث تمرکز روی بیمه شخص ثالث است.
۲. پوششهای بیمه شخص ثالث
پوششهای این بیمه شامل موارد زیر است:
الف) پوشش خسارت جانی (مصرفکننده جان و سلامت)
- درمان و هزینههای جراحی و پزشکی:هزینه درمان مصدومین (اعم از راننده، سرنشین یا شخص ثالث) تا سقف مشخص در بیمهنامه.
- دیه و خسارتهای جانی:در صورت فوت یا نقص عضو فرد ثالث، بیمهگر تا سقف تعهد مشخص، دیه پرداخت میکند.
- نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم:جبران خسارتهای مربوط به نقص عضو فرد ثالث.
ب) پوشش خسارت مالی به اشخاص ثالث
- خسارت وارد شده به اموال اشخاص ثالث:اگر خودرو مقصر به اموال شخص ثالث مانند خودرو، ساختمان، یا تجهیزات آنها آسیب وارد کند، بیمه خسارت را جبران میکند، تا سقف مشخص.
ج) محدودیتها و سقف تعهدات
- حداقل و حداکثر سقف تعهدات:در ایران، معمولا سقف خسارتهای جانی و مالی تعیین شده است. مثلا، سقف دیه علنی در قانون، هر درماه مخصوص و محدود است.
- سقف خسارت مالی:حداکثر مبلغی که بیمه در برابر خسارت مالی واردشده به اشخاص ثالث پرداخت میکند.
۳. سایر موارد مهم
- همهپوششی نیستند:بیمهنامههای شخص ثالث تنها برای خسارتهایی که به اشخاص ثالث وارد میشود، تعهد دارند. خسارتهای شخصی راننده یا خودرو خودش بدون بیمه بدنه، پرداخت نمیشود.
- پوششهای اضافی (اختیاری):ممکن است در بیمههای تکمیلی یا بیمههایی با پوششهای اضافی، موارد بیشتری مانند حوادث راننده و سرنشین، خسارت به خود خودرو، یا خسارتهای غیرقابل پیشبینی دیگر شامل شود.
دیدگاهتان را بنویسید